Postit!

A MEKDSZ mi vagyunk.

Filmek diákköri fogyasztásra

0

Bár harmatos 125 évével az egyik legfiatalabb művészeti ág, a film elképesztően dinamikus dolog, mely egyediként ötvözi az összes testvérművészet legjobb tulajdonságait.

Vannak jobb filmek és vannak rosszabbak, aztán vannak olyanok is amelyekről egyetemisták esszéket írogatnak, mert annyira fontosak, mélyek és izgalmasak. Én tudom, nekem is kellett, amikor filmes szakra jártam. Összegyűjtöttem pár filmet, melyek elsősorban beszélgetés indítóként szerepelnek, de önmagukban is remek, vagy felkavaró alkotások. Diákkörös alkalomra, közösségi eszmecserére, önvizsgálatra tökéletesek.

Igyekeztem minél nagyobb merítéssel válogatni, remélve, hogy minden ízlés számára találhatunk megfelelőt. Továbbá gyűjtöttem a filmekhez néhány kérdést, melyeg jégtörőként, de akár a beszélgetés vezetésében is segítségünkre lehetnek.

Mindegyik filmet ajánlott a eredeti nyelvén megnézni, esetleg felirattal.

Mielőtt azonban rátérünk a tényleges listára, muszáj beszélnünk néhány szempontról, amit keresztényként érdemes figyelembe venni bármilyen film megtekintése előtt.

Vannak, akik számára Jézus puszta filmes ábrázolása már kimeríti a “faragott kép” fogalmát, így a Tízparancsolatból a második parancs megszegését. Másoknak az sem okoz gondot, ha a Sátán és egy hippi Jézus boxmeccsen akarják eldönteni a világ sorsát egy szatirikus animációs sorozatban.

Van, aki csak keresztény rendezővel/színészekkel/történettel készült filmeket néz, van, aki bármit elfogyaszt ami szimpatikus neki.

Széles a skála a hívők határai között. Viszont akárhogy is csűrjük-csavarjuk a dolgokat: a művészet elsősorban “lelki eledel.” A filmek ráadásul nem az egyszerű kajákhoz sorolandók, hisz majdnem minden művészeti ágat magukba foglalnak, egymás által erősítve az összhatást.

Így hát szükséges, hogy a közösségi filmvetítés felelőse felmérje és ismerje a hívek – esetünkben a hívő diákkörösök – ízlését, „gyomrát” az indokolatlan botránkozások elkerülése érdekében.

Hangsúlyozom a indokolatlan szót, ugyanis a másik oldalról az itt felsorolt filmeket szeretnénk, ha nem-keresztény, kereső barátaitokkal, társaitokkal együtt néznétek.

A cél egy közös tisztás meglelése, ahol leülve elérhetitek kortársaitokat és ők is komfortosan érezhetik magukat, és megnyílhattok egymás előtt nehéz témákat illetően. Ehhez azonban lehet kicsit ki kell lépnetek a komfortzónátokból, “össze kell sároznotok” magatokat.

Ezért bátorítalak titeket arra, hogy merjétek feszegetni a saját és diákkörös társaitok határait, de ügyeljetek arra, hogy ne törjétek el azokat. Nincs az a művészeti alkotás, ami olyan fontos hogy, traumatizálni kelljen vele azt, akinek nem való.

Márpedig a listán szereplő filmek között van több is, amihez “gyomor kell,” igyekeztem őket megjelölni előre. Bármelyik filmet is választjátok, ha lehetséges, előbb nézzétek meg egyedül a pontos felmérés érdekében.

_______________________________________________________________________

Mátrix (The Matrix) (1999) – 136 perc

Leírás:

Az örök, a megismételhetetlen, az evangelizációs filmes beszélgetések alapköve. Olyan mint egy szivacs, amit megnyomva csak úgy ömlenek a keresztény és egyéb filozófiai áthallások, a messiástörténet és az evangélium felszabadító üzenete. Mindezt korszakalkotó vizuális effektekkel és akcióval fűszerezve, hogy még véletlenül se unatkozzunk miközben két órás videó esszében magyarázza nekünk a hiperrealitás jelenségét egy bőrkabátos kopasz Keresztelő János.

Kérdések:

  • Érezted-e már úgy, hogy valami egyszerűen nem stimmel a világgal? Mesélj erről a pillanatról, mikor hogyan talált meg?
  • Mesélj el egy olyan pillanatot eddigi életedből, amikor alapjaiban változott meg az addigi gondolkodásod és/vagy világnézeted!
  • A Mátrix a 90es évek végén, az Y2K pánik közeledtekor, az internet “berobbanása” hajnalán, a Facebook és társai előtt készült. Szerinted mennyire aktuális a film virtuális világos tematikája a közösségi internet korában?
  • [Miután kielemeztétek a film szimbolikáját – érdemes előre olvasni a témában] Mit gondolsz mi a sok szimbolikus név és karakter szerepe a filmben? Csak vagányul hangzanak vagy üzenni is akarnak a készítők? Ha igen, mit?

Aranypolgár (Citizen Kane) (1941) – 119 perc

Leírás:

Charles Foster Kane médiamogul életét kísérhetjük végig gyermekkori traumáitól egészen a halála utáni napokig egy olyan műben, melyet a mai napig az egyik legjobb filmként tartanak számon.

Az Aranypolgár sok mindenről szól, de leginkább arról, hogy vajon mi hajtja az ambiciózus embert arra hogy másokat is eltaposson, ha szükséges.

Kérdések:

  • Vissza tudtok-e emlékezni olyan gyermekkori élményekre vagy traumákra, amik a mai napig meghatározzák a világhoz való hozzáállásotokat?
  • Léteznek-e valóban gonosz emberek, vagy inkább csak a környezetük “áldozatai”?
  • Ismertek személyesen olyan embert, aki hasonlít az Aranypolgár főszereplőjéhez? Hogyan viszonyultok hozzá?

Magnóliák (Magnolia) (1999) – 188 perc

Leírás:

Léteznek véletlenek, vagy egy láthatatlan kéz irányít mindent? Több szereplő élete fonódik össze e film kesze-kusza cselekményében, de a végén mindenki eljut oda, ahova el kellett jutnia, ha kell, csodás módon.

Kérdések:

  • Mesélj egy olyan esetről az életedben amikor valami rendkívüli, valószínűtlen dolog történt veled. Hogyan magyaráztad/magyarázod a történteket?
  • Hiszel a csodákban? Válaszod indokold, továbbá fejtsd ki mit értesz a csoda fogalma alatt.

Lake of Fire (2006) – 152 perc
[gyomros]

Leírás:

Amerikában évtizedek óta ádáz küzdelmet vív az életpárti és döntéspárti oldal az abortusz kérdését illetően. Egyesek ezerszámra meggyilkolt gyermekek felett sírnak, míg mások a nők testi rabszolgaságát akarják eltörölni.

Tony Kaye brutálisan őszinte dokumentumfilmje bemutatja mindkét oldal érveit, képviselőit, és sok tekintetben az emberi élet hús-vér valóságait.

Még a Film megtekintése előtt: Beszéljetek kicsit az abortuszról, ki hol áll a témában, hogyan jutott jelenlegi álláspontjára.

Kérdések:

  • Változott-e a film előtti álláspontod bármilyen mértékben a film megtekintése után? Ha igen, mesélj, miért és hogyan.
  • Volt-e olyan jelenet vagy párbeszéd, amit nehezedre esett végignézni/végighallgatni? Mesélj az érzéseidről, gondolataidról!

Holtodiglan (Gone Girl) (2014) – 149 perc

Leírás:

David Fincher pszichológiai thrillere rejtélyekbe takarózva szól a nemi sztereotípiákról, házasságról, és a média által kreált hamis narratívákról. Olyan világ ez, ahol nem minden az, aminek látszik…. pontosan, mint a miénk, és talán éppen ezért olyan rémisztő.

Kérdések:

  • Ha egyetlen embert kéne felelősségre vonnod a filmben lezajlott eseményekért, ki lenne az és miért?
  • Gondold végig van-e bármilyen tudatos vagy “tudattalan” elvárásod, előítéleted a saját nemeddel és a másik nemmel szemben? Mesélj ezekről!
  • Milyen csatornákon keresztül értesülsz a világ eseményeiről? Hogyan szűröd őket, mi alapján bízol meg egy forrásban és vetsz el egy másikat?

Eredet (Inception) (2010) – 148 perc

Leírás:

Nincs filmes lista Christopher Nolan nélkül, s bár majdnem az összes filmjét ide tehetnénk, az Eredet igazán fontos pszichológiai témákat feszeget. A tudattalan működéséről, az álmok hatalmáról és a traumák feldolgozásáról is szól. Nem mellesleg akciódús, izgalmas, pörgős filmként is megállja a helyét.

Kérdések:

  • Cselekedtél-e már valaha olyat, amiről utólag nem értetted, miért tetted? Van olyan dolog, amit rendszeresen csinálsz, pedig jobban belegondolva nem akarod megtenni? Ha igen, mesélj róla és próbáljátok megfejteni a forrását!
  • Szerinted létezik szabad akarat? Ha igen, vannak határai?
  • Szerinted van olyan külső hatás (család, média, társadalom, művészet, stb) ami valóban képes egy gondolat “magját” titkon elültetni benned?

Logan – Farkas (Logan) (2017) – 137 perc

Leírás:

Azon kevés Marvel filmek egyike, amely minden előzetes ismeret nélkül is tökéletesen élvezhető. Logan egyszerre a megtört férfi földönfetrengésének és felemelkedésének a története, de szól még a felelősségvállalásról, elmúlásról, és a férfi élet értelméről.

A tematikánál maradva mindez egy Farkashoz méltóan 18+-os, szakadt, véres köntösbe öltözve adja magát elő.

Kérdések:

  • Szerintetek van-e értelme a nemi szerepek fogalmának?
  • Hogyan vélekedsz a férfiak társadalmi helyzetéről, a feléjük támasztott elvárásokról?
  • Szerinted mitől lesz férfi a férfi?

Schindler Listája (Schindler’s List) (1993) [gyomros]

Leírás:

Legalább egy Spielberg filmet is muszáj a listára helyeznem, most Oskar Schindler zsidómentő életpályájára esett a választás.

Végigkövethetjük hogyan jut el egy nárcisztikus, opportunista üzletember oda hogy életműve végül mások megmentésében teljesedjen ki. Eközben bepillantást nyerhetünk az emberi gonoszság XX. századi nagy gyűjtője, a Holokauszt kiteljesedésébe.

Kérdések:

  • Megesett már veled, hogy láttad, ahogy bántanak valakit és nem akadályoztad meg? Ha igen, meséld el az esetet és az utólagos érzéseidet.
  • Ha megmenthetnél többszáz emberi életet, de veszélybe sodornád vele a saját és családod életét, hogyan döntenél?
  • Van-e olyan probléma, szenvedés, vagy igazságtalanság jelenleg a világban – különösen Magyarországon – ami felzaklat vagy felháborít? Ha van, személyesen tudsz tenni bármit azért hogy megoldódjon vagy enyhüljön a probléma?

Ad astra (2019) – 124 perc

Leírás:

Brad Pitt messzi-messzi űrutazásra indul hogy felkutassa elveszett apját és megtudja pontosan mi történt legutóbbi expedícióján.

Ez persze csupán egy keret, a lényeg egy gyermek próbálkozása, hogy megértse és helyreállítsa apjával való kapcsolatát.

Kérdések:

  • Mesélj családi kapcsolataidról, milyen szerepet töltenek/töltöttek be szüleid az életedben?
  • Melyik szülőhöz érzed/érezted magad közelebb eddigi életed során? Valamelyikükkel voltak komolyabb konfliktusaid? Mesélj ezekről!
  • Ha szüleid külön élnek/elváltak, meséld el hogyan történt a te szemszögedből és hogyan érintett érzelmileg.
  • Szerinted egy apának milyen szerepet kell betölteni egy gyerek életében? A te édesapád betöltötte ezt a szerepet?

Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan (2014) – 90 perc

Leírás:

Valljuk be, pocsék dolog felnőni. Ezt Áron első kézből tapasztalja amikor egymás után kapja a pofonokat az élettől. Elhagyja a barátnője, kiábrándító a munkaerőpiaci helyzete ELTE filmes diplomájával, már szülei is kezdik elveszteni a türelmüket, és még tejföl sincs abban a rohadt lakásban.

Egy szelet magyar poszt-egyetemi fiatal felnőtt valóság, néplélekelemzés és keserédes humor 2014-ből. Kötelező darab minden diploma előtt álló fiatalnak.

Kérdések:

  • Mennyire tervezted meg az életed előre? Mennyire akarták kívülről megmondani neked, merre menj, például amikor felsőoktatási intézményt kellett választani?
  • Szerinted ma Magyarországon mi a legnehezebb egyetemistaként vagy frissdiplomásként?
  • Szerinted volt értelme a felsőoktatásban töltött idődnek?
  • Szerinted mit jelent ”felnőni”, “felnőttnek” lenni?
  • Érzel magadon külső nyomást arra, hogy teljesíts vagy megfelelj valamilyen elvárásnak? Mesélj ezekről!

Éhezők Viadala Sorozat (Hunger Games) 2012 – 2015 – átlagban 120 perc

Leírás:

Katniss Everdeen politikai messiástörténete – egyszerű bányászvárosi lányként indul, majd egy egész forradalom elindítója lesz.

Hamar kiderül azonban, hogy Katniss szövetségesei nem feltétlen különböznek a dekadens gazdagoktól vagy a népet megvezető, brutális diktátortól.

Tanmese a fiatalok naivitásáról, a propaganda erejéről, a nép megvezethetőségéről, és az egyéni döntés mindent elsöprő erejéről.

Kérdés:

  • Mesélj politikai irányultságodról röviden!
  • Szerinted létezik olyan politikai irányzat, vélemény vagy csoport, mely teljes mértékben vállalhatatlan és elítélendő? Fejtsd ki válaszod!
  • Szerinted a TV csatornák, internetes portálok, médiaszemélyiségek és csoportok semlegesen írnak a világ ügyeiről? Ha igen, mi alapján döntöd el, kire hallgatsz? Ha nem, hogyan oldod meg hogy kiegyensúlyozott véleményt formálhass a nehéz témákról?
  • Engedd szabadjára a képzeleted: szerinted mik Magyarország legégetőbb problémái és hogyan oldanád meg őket, ha te vezethetnéd az országot? Próbáljátok közösen végiggondolni a terved lehetséges buktatóit!
  • Te hogyan döntöttél volna Katniss helyében, amikor az utolsó film utolsó döntéséhez érkezett? Válaszod indokold!

Hajde Balázs

Mivel folytatnád a listát?

Facebook kommentek

komment

So, what do you think ?